Action Learning (ang.) = Uczenie się poprzez Działanie
Action Learning działa najlepiej, kiedy powstaje „zespół” złożony z jednostek, który pełni funkcję grupy wsparcia w okresie trwania nauki.
Action Learning jest formą uczenia się przez doświadczenie. „Uczenie się przez Doświadczenie (ang. Experiential Learning) jest procesem nadawania znaczenia bezpośredniemu doświadczeniu”.
Action Learning to proces aktywnego i refleksyjnego słuchania oraz zadawania pytań.
Action Learning zajmuje się rozwiązywaniem problemów w procesie zadawania pytań, mających na celu wyjaśnienie dokładnej natury problemu, zastanowienia się nad nim i identyfikacji możliwych rozwiązań, a dopiero potem podjęcia działania.
Pytania budują dialog grupowy i spójność, wspierają innowacyjne i systemowe myślenie oraz polepszają efekty uczenia się.
Action learning bazuje na koncepcji uczenia się przez refleksje i przemyślenia na temat danego doświadczenia. Jest wspierane przez cykl uczenia się przez doświadczenie, jak zaprezentowano poniżej, w którym poszczególne etapy przemyślania i wyciągania konkluzji są przepracowywane w Zespole.
W praktyce wielu z nas ma tendencję do skracania tego cyklu i często omija etap przemyśleń, ponieważ ciężko wykonać go bez kontekstu.
Action learning pomoże nam „zamknąć koło” i upewnić się, że nasza nauka jest tak efektywna, jak tylko może być. Zespoły Action Learning skupiają się przede wszystkim na nauce jednostek.
Program Action Learning składa się z następujących kluczowych elementów:
Mimo że Action Learning jest elastyczne, posiada zdefiniowaną strukturę i skupia się na jednostce oraz jej potrzebach, a nie na programie.
Członkowie programu Action Learning wymienili wiecej korzyści, które zdobyli dzięki action learning:
Podsumowując, prezentujemy poniżej wartości, leżące u postawy action learning:
„Action Learning to podejście do rozwoju ludzi w organizacjach, które podejmują się zadań, będących narzędziami uczenia się. Opiera się na założeniu, że nauka nie istnieje bez działania, a trzeźwe i świadome działanie nie istnieje bez nauki. Metoda AC składa się z trzech głównych części: ludzi, którzy biorą odpowiedzialność za swoje działania w różnych sytuacjach; problemów lub zadań, które ludzie sami ustalają i zespołów 6 lub więcej współpracowników, którzy wspierają się i stawiają sobie nawzajem wyzwania, w celu robienia postępów. Action Learning oznacza zarówno samorozwój, jak i rozwój organizacji”.
Mike Pedler, 1991
© 2021 Jakub Szpunar. Wszystkie prawa zastrzeżone.